Plus

Zielone IT

Wirtualny Plus

Polkomtel Sp. z o.o. to jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, świadczący usługi pod marką Plus. Spółka obsługuje 14 milionów klientów.

Polkomtel koncentruje się dziś głównie na upowszechnianiu mobilnego dostępu do internetu, w tym najnowocześniejszej technologii LTE, której jest liderem. Od początku swojej działalności Polkomtel jest pionierem we wdrażaniu najnowszych rozwiązań technicznych i teleinformatycznych na polskim rynku.

Niezawodne funkcjonowanie operatora oferującego tak zaawansowane usługi komunikacyjne jest możliwe tylko dzięki stale rozwijanym systemom informatycznym. Przez lata Polkomtel koncentrował się przede wszystkim na rozbudowie infrastruktury i projektowaniu nowych usług, także tych dedykowanych dla wielu partnerów biznesowych. W rezultacie doprowadziło to do pojawienia się dużej liczby systemów informatycznych wspierających realizację wszystkich tych zadań.

Utrzymanie takiej infrastruktury było bardzo kosztowne, dlatego podjęto decyzję o konsolidacji zasobów fizycznych. Po wszechstronnych analizach zdecydowano się na strategię "małych kroków", tj. szereg niewielkich projektów prowadzących do maksymalnej integracji i ujednolicenia zasobów.

Dzięki wirtualizacji z centrów danych operatora usunięto ponad 100 serwerów fizycznych. O 50% zredukowano koszty związane z poborem energii elektrycznej i klimatyzacji, co przyniosło powtarzalne oszczędności rzędu 700 tys. zł w skali roku. Zmniejszył się też całkowity koszt utrzymania infrastruktur (Total Cost of Ownership). O 40% zredukowano koszty związane z koniecznością zapewnienia redundantnych łączy w sieci LAN i SAN. Całkowicie wyeliminowano przestoje serwisowe sprzętu. Proces uruchomienia nowego serwera został skrócony z wielu tygodni do kilku godzin. Dzięki zastosowaniu mechanizmów niezawodnościowych sieci SAN oraz platformy VMware dostępność usług w ostatnim kwartale przekroczyła 99,98%.

Efekty

  • ograniczenie wydatków inwestycyjnych i tych związanych z utrzymaniem serwerów,
  • ujednolicenie infrastruktury serwerowej - zamiast 700 różnorodnych serwerów jest 16 jednakowych,
  • zwiększenie dostępności i wydajności systemów (SLA za ostatni kwartał przekroczyła 99,98%),
  • zredukowanie o 50% kosztów związanych z poborem energii elektrycznej i klimatyzacji przyniosło powtarzalne oszczędności rzędu 700 tys. zł w skali roku,
  • zredukowanie o 40% kosztów związanych z koniecznością zapewnienia redundantnych łączy w sieci LAN i SAN,
  • usprawnienie procesów zarządzania systemami IT - Virtual Center pozwala zarządzać wszystkimi maszynami wirtualnymi z jednego miejsca,
  • ułatwienie rozwoju infrastruktury serwerowej w przyszłości - mechanizmy wirtualizacyjne pozwalają na szybkie tworzenie infrastruktury,
  • automatyzacja działań w środowisku IT - mechanizmy automatycznej dystrybucji obciążenia zapewniają równomierne wykorzystanie zasobów.